Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er et sporingsværktøj, som måler på, hvor dine besøgende kommer fra, hvad de foretager sig på din hjemmeside og flere tusind andre kombinationer af målinger. Google Analytics er gratis og benyttes i dag af størstedelen af danske virksomheder.

Google Analytics er din sladrehank

Når du har en fysisk butik, er det muligt for dig at se, hvor mange mennesker der fysisk bevæger sig ind i din butik, og du har indsigt i, hvilke varer der tages ned af hylderne, og hvad der bliver solgt. Men hvordan får du den indsigt, når du driver virksomhed online?

Når du driver virksomhed og er til stede online, er det vigtigt, at du får indsigt i den trafik du driver til din hjemmeside og hvordan trafikken/dine besøgende bevæger sig rundt og foretager handler på din hjemmeside.

Google Analytics er vigtig for din markedsføring

Når du driver virksomhed online, har du med al sandsynlighed også investeret i online markedsføring via kampagner på eksempelvis Google, Facebook, Instagram, LinkedIn mv. Men hvordan vurderer du, om det har været gode investeringer? Her er Google Analytics din bedste ven, som hjælper dig med at give indsigt i de besøgende og giver dig den viden, du har brug for, for at vurdere rentabiliteten af dine kampagneinvesteringer.

Ud over at måle på fx antallet af besøg, giver Google Analytics ligeledes mulighed for at måle på konverteringer.

Hvilke konverteringer kan Analytics spore for dig?

Der findes en bred vifte af  definitioner på en konvertering. I Analytics får du en række muligheder, som dækker de mål, du måtte have med din annoncering.

En konvertering kan f.eks. udgøres af:

  • Et salg i din webshop
  • En potentiel kunde der udfylder en kontaktformular
  • En kunde der ringer via nummeret på din hjemmeside
  • En kunde der downloader en brochure
  • …og mange flere

Hvornår skal jeg aktivere Google Analytics

Et simpelt spørgsmål som har et simpelt svar. Du skal aktivere din Google Analytics fra dag 1. Altså fra første dag din hjemmeside går live, eller fra første dag du bliver opmærksom på, at du mangler Google Analytics. Kort sagt skal du få sporingen opsat så hurtigt som muligt. Årsagen er, at Google Analytics ikke kun kan måle på kampagnetrafik, men måler på ALLE besøgende på din hjemmeside. Hvad end de kommer fra organiske resultater i søgemaskinen, eller brugere der går direkte ind på din hjemmeside.

Hvad kan jeg bruge indsigten til?

Den indsigt du får med Google Analytics, giver dig ikke kun en idé om din investering i din markedsføring, men tegner også et billede af hvordan din hjemmeside generelt performer. Dvs. du får indblik i, om din hjemmeside fungerer efter hensigten, og om brugerne besøger de sider, du forventer samt foretager de handlinger/konverteringer, du ønsker.

Alt sammen information som kan optimere din forretning og i sidste ende også din indtjening og bundlinje.

Du kan læse meget mere om Google analytics og andre værktøjer på vores blog.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon

Har du brug for hjælp til Google Analytics?

Udfyld formularen og bliv kontaktet.

Bliv kontaktet