Styr på CRO: Konverterings-
optimering

CRO betyder konverteringsoptimering og er afgørende for, om dit website skaber de ønskede konverteringer på dit website. Det kan være køb af produkter, tilmelding til nyhedsbrev eller anden interaktion med dit website, der skaber værdi for din virksomhed. Med andre ord: CRO er kritisk.

Indledende CRO-scanning

Hos Green.Click bruger vi data og analyser til at undersøge vores kunders websites. Ud fra analyserne afkoder vi, hvor vi kan optimere og dermed skabe endnu bedre resultater med websitet. Det gør vi ved brug af diverse værktøjer, men også iført vores skarpt stillede ‘CRO-briller’. 

Indledningsvis handler det om at afkode, om der er relevante og tilstrækkeligt med ‘call to actions’ til at lede besøgende det rigtige sted hen og foretage den handling, vi ønsker. Derudover er det vigtigt, at siden er tilstrækkeligt nem at afkode for besøgende, men også om det virker som et troværdigt sted at finde information, foretage køb og bruge sin tid. Vi udfører desuden data- og brugeradfærdsanalyser som grundlag for konverteringsoptimeringen.

Metoder vi gør brug af til CRO-analyse:  

  • Google Analytics
  • A/B splittest
  • Heatmap
  • Analyse af brugeradfærd
  • User journey

Google analytics – er dit site værdifuldt?

Med Google Analytics kan vi afkode, hvor lang tid en besøgende bruger på en bestemt side, og om der bliver foretaget et køb. Er kunden hurtigt væk igen, uden at interagere med siden, så er det et forbedringsområde, som kan aflæses i dataen.

AB Splittest

I en typisk AB splittest tester vi effekten af ændringer på et website, typisk på sider hvor vi ønsker en ændring i brugeradfærden. 

Ændring af farver, udformning eller størrelse på en knap, kan have en stor betydning for, om folk klikker eller ej. Ofte er det små ting, der skal til, før brugermønsteret ændrer sig. Således finder vi frem til optimal opbygning og design for at opnå flere konverteringer. 

Heatmap

Heatmap

Undersøgelser har vist os, at der er et særligt mønster for, hvordan øjnene glider hen over en side. Derfor er der også meget strategi i placeringen af knapper på et website. Men vi kan rent faktisk teste på det enkelte website, hvad de besøgende bider mærke i på det enkelte website, hvor de stopper op, og hvad der aldrig bliver bemærket. Til det bruger vi værktøjet Heatmap.

Er der, hvad der skal være på websitet?

Derudover er der mærker og ikoner, der er afgørende for konverteringsraten på en webshop. E-mærket og MobilePay-ikonet er to gode eksempler. Er de tilstede, stiger konverteringsraten. Alene E-mærket kan gøre en kæmpe forskel, da det giver en tryghed hos forbrugeren. Kan man derimod ikke betale med mobilepay på en webshop, så ser vi et kæmpe fald i konverteringer, fordi folk ikke gider rejse sig fra sofaen for at hente dankortet.

Skal vi hjælpe dig med at optimere dit website?

Gennem ovenstående værktøjer og indsigt i data kan vi også optimere effekten af dit website. Kontakt os i dag for at høre mere, så tager vi en samtale om dine mål for dit website.

Michael Sørensen

CSO & Partner