Hvad er Discovery Ads?

Discovery Ads er videoannoncering på Youtube. I modsætning til in-stream annoncer vises de ikke før eller midt i en video. Disse vises i søgeresultatet på Youtube og under relateret videoer til den, man ser. For at få vist sin video skal brugeren aktivt klikke på videoen.

Hvad kan Discovery Ads?

Grunden til at anvende Discovery Ads i forhold til andre annonceringsformer på Youtube er, at man laver en mere specifik målretning mod sine potentielle kunder. Her skal brugeren tage et aktivt valg for at se videoen ved at klikke på den, når de ser den i søgeresultatet eller under relateret videoer. Man kan derfor være mere sikker på, at de har interesse for ens budskab/produkt, end hvis brugeren får vist videoen, når de ikke aktivt ønsker det.

Ulemper ved Discovery Ads

Da brugerne som nævnt selv aktivt skal klikke på annoncen i søgeresultatet eller under relaterede videoer, får man ikke så mange visninger, som hvis de vises instream. Det er altså en klar ulempe ved Discovery Ads på Youtube i forhold til andre annonceringsformer, da man får færre visninger.

Fordele ved Discovery Ads

Denne form for annoncering er mere pull end push marketing, da folk aktivt skal klikke på annoncen i søgeresultatet på YouTube eller under relaterede videoer. Dette gør, at man opnår mere valid data, da folk, der aktivt klikker for at få vist annoncen, formentlig er mere interesserede i dit budskab eller produkt, end hvis brugeren ser dem in-stream.

En anden fordel er, at du kun betaler, hvis brugeren klikker for at afspille din video og ikke ved eksponeringen.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon

Har du brug for hjælp til Discovery Ads?

Udfyld formularen og bliv kontaktet.

Bliv kontaktet