Hvad er en Ankertekst?

Ankertekster er den del af teksten, der optræder på en hjemmeside som et link. Selve linkteksten er ofte kendetegnet ved at være understreget og markeret med blå skrift. Et eksempel kan være: “Klik her for at læse mere om SEO.

Online Marketing Leksikon

Hvad gør en ankertekst?

Når der klikkes på linket i en ankertekst, også kaldet en anchortekst, sendes du videre til enten en ny hjemmeside eller en underside på det nuværende website. Du bør derfor overveje, hvordan anchorteksten og den hjemmeside, brugeren sendes til, matcher hinanden med hhv. budskab og indhold. 

Den hjemmeside, du linker til i din anchortekst, kaldes for en landingpage eller landingside. Her kan du overveje hvilke hjemmesider, du gerne vil give værdi, via din anchortekst. Google vil nemlig generelt vurdere hjemmesider, der linkes til fra andre sider, som bedre. 

Hvordan skriver jeg en anchortekst?

Når du skal skrive din anchortekst, er der forskellige ting, du kan overveje. Vi oplister herunder tre huskeregler, du med fordel kan benytte, når du skriver din anchortekst:

  • Husk søgeordet: Vil du skrive en søgemaskinevenlig anchortekst, bør du inkludere et søgeord i din anchortekst.
  • Variér dine anchortekster: Den klassiske anchortekst er et link på “Klik her”, men når din anchortekst udgøres af et søgeord, bør du variere selve anchorteksten, så den ikke fremstår autogenereret. Et eksempel er, at anchorteksten i denne tekst linker på ordet “SEO”, men skulle vi inkludere noget variation, kunne vi have skrevet “Klik her for at læse mere om SEO inden for markedsføring.” 
  • Vær opmærksom på gode søgeord: De søgeord, du bør inkludere i din anchortekst, er ikke sat i sten. De beror i høj grad på hvilke ord, du analyserer dig frem til, at dine kunder vil søge på. 

En god anchortekst stemmer som regel godt overens med både hele tekstens indhold og opsætning samt landingsidens indhold. 

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon