Hvad er redirects?

Et redirect er en metode, som ofte benyttes i forbindelse med optimering af hjemmesider.
Et redirect tager en bestemt URL og viderestiller denne til en ny URL.
Redirects kan være permanente (301) eller midlertidige (302), hvilket vælges på baggrund af, hvad der skal ske med URL’en fremadrettet.

Online Marketing Leksikon

Forskellen på 301 og 302 redirects

Hvis du har en side på et website (en URL), som nedlægges eller ændres, bør du lave et redirect, så der ikke opstår døde links (404 fejl) på siden. Et dødt link kan på sigt være med til at forringe værdien af dit site og påvirke brugervenligheden. 

Redirects

 

Hvad er 301 redirects?

Du kan benytte et 301 redirect, når der er tale om en permanent nedlægning/flytning af den enkelte side. Det kan for eksempel være, hvis du skifter hjemmeside, hvor du er nødsaget til at ændre i menustrukturen.

Hvad er 302 redirects?

Et 302 redirect er en midlertidig viderestilling, som giver mulighed for at sende brugeren til en anden side i en begrænset periode. Dette benyttes ofte i forbindelse med en splittest af forskellige sider, som har mere eller mindre samme indhold. 

Eksempler på redirects

Et redirect kan skrives på mange forskellige måder. De kan generelt skrives  enten som et statisk redirect eller som dynamiske, hvor der tages højde for, hvilken (URL) streng, der er blevet forespurgt. I de fleste CMS systemer er der mulighed for at lave et redirect direkte eller via et plugin. Er det ikke muligt, og vil du have 100% styr på dine redirects, kan .htaccess-filen med fordel benyttes. .htaccess står for Hypertext Address, som er en type konfigurationsfil. Med en .htaccess kan du få en server til at fungere på en specifik måde.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon