Hvad er en shitstorm?
Shitstorm betyder at komme i uføre overfor en gruppe mennesker, der taler grimt om dig eller din virksomhed, og du eller virksomheden bliver udstillet offentligt. Shitstorme opstår ofte, når en kunde er utilfreds og deler sin oplevelse på sociale medier, hvilket kan sprede sig hurtigt og give kunden stor magt over meningsdannelsen.
Hvordan ender man i en shitstorm?
Hvis man er uheldig at udtale sig på en forkert måde, som derfor støder visse mennesker, kan man ende i en shitstorm. For eksempel kan man komme til at udtale sig sexistisk eller chauvinistisk overfor en gruppe, og dermed komme i voldsom uføre. I dagens Danmark er der meget fokus på, at man ikke skal sætte folk i bås – hverken i forhold til etnicitet, køn eller seksuel overbevisning.
Hvad betyder det for min markedsføringsindsats?
Hvis man ikke vil ende i en shitstorm, betyder det faktisk rigtig meget, hvordan man sammensætter sin kommunikation og markedsføringsindsats. Hvis man for eksempel har meget fokus på én målgruppe, kan man sagtens komme til at lyde som om, man sætter folk i bås.
Derfor er det vigtigt, at man sørger for at få valideret sin indsats gennem professionelle sparringspartnere.
Hvad kan jeg gøre for at undgå at ende i en shitstorm?
Når du skal kommunikere til din målgruppe online, kan du for eksempel kontakte en sparringspartner. Det kan naturligvis ikke garanteres, at du undgår en shitstorm, men man kan da i hvert fald rådgive dig meget langt hen ad vejen. Der, hvor vores indflydelse stopper, er der, hvor du som kunde eksempelvis insisterer på at bruge et bestemt ordvalg eller lignende. Det håber vi naturligvis ikke sker, da vi går rigtig meget op i samarbejde.
Hvordan kan jeg lave damage control efter en shitstorm?
Der er faktisk meget, man kan gøre, når man skal lave damage control (også kaldet krisekommunikation). Der er folk, der specialiserer sig i at håndtere kriser og shitstorms. Som ofte er det meget vigtigt, at man ikke stålsat insisterer på at have ret og rettighed til at kommunikere på en bestemt måde eller holde på et bestemt standpunkt. Det er som oftest bedre at prøve at vende en negativ oplevelse hos sin kunde til at blive en god oplevelse.
Dermed kan kunder lige pludselig skifte mening og faktisk gå ud og være ambassadør for den gode håndtering af personens oplevelse. De kan faktisk indimellem endda gå ud og anbefale den virksomhed, som personen indledte med at udskamme i shitstormen.
Generelt skal man altid være påpasselig, når man bedriver massekommunikation, hvilket online markedsføring jo netop er. Kend din målgruppe og vær respektfuld for både den og andre.
Gå til Marketing LeksikonEr du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.
Udfyld formularen og bliv kontaktet.
Bliv kontaktet