Hvad er hastighedsoptimering?

Hastighedsoptimering er optimering af loadtiden på et website. Der er forskellige måder at øge hastigheden på bl.a. ved at komprimere indhold såsom billeder, så de fylder mindre. For jo mindre indholdet fylder, jo hurtigere sitet fungerer og jo bedre er brugeroplevelsen. Hastighed er derfor også et vigtigt element, når Google bedømmer sitet og beregner sitets placering i søgeresultaterne. Hastighedsoptimering er derfor en vigtig del af SEO.

Online Marketing Leksikon

Hastighedsoptimering kan give bedre placeringer på Google

Hastighedsoptimering giver ikke blot en bedre placering i søgemaskinens organiske resultater, men kan også føre til bedre priser på din Google Ads annoncering. Det skyldes, at Google gerne vil servere de bedste resultater for brugerne – og her ser Google hastighed som et vigtigt element i brugeroplevelsen.

Ved at opnå en bedre placering på søgemaskinerne vil din landingpage ligeledes opnå langt flere besøgende, fordi flere brugere får øje på den. Hastighed eller load-speed er samtidig en del af algoritmen for placeringer på Google. 

Hastighedsoptimering

 

Hastighedsoptimering giver en bedre brugeroplevelse

Det er vigtigt, at du har en lav indlæsningshastighed på din hjemmeside og de dertilhørende undersider, hvis du vil have så mange besøgende på dit website som muligt. Det opnår du bl.a. ved at komprimere billeder, så de fylder mindre; når billederne fylder mindre, loader siden også hurtigere. Det giver en god brugeroplevelse, når siderne loader hurtigt, og din hjemmeside fremstår derfor mere professionel. 

Brugere har efterhånden også meget begrænset tålmodighed med langsomme sider og er hurtigt ude igen, hvis ikke siden loader inden for få sekunder.

En anden faktor, der påvirker hastigheden, er tung JavaScript samt anden unødvendig kode. JavaScript er et programmeringssprog, der bruges til at gøre websites dynamiske og interaktive. Generelt skal der ryddes op i websitets kode, så du sikrer, at det kun er den nødvendige kode, der findes på sitet.

 

Hastighedsoptimering på mobilsites

For mobilsider kan der laves en specielt hurtig version kaldet AMP (Accelerated Mobile Pages). Formålet den den type side er at øge sidens hastighed ved at minimere indholdet af kode. Det er dermed en skrabet version af hjemmesiden, som kører hurtigt på mobilen, således der ikke mistes brugere pga. lange indlæsningstider.

 

Hvordan tester jeg min hjemmeside?

Google har udviklet et værktøj, som gør det muligt for dig at gennemføre en hastighedstest af dit website og du kan dermed undersøge, hvordan det klarer sig ift. hastigheder. Her får du også konkrete bud på hvad og hvor du kan forbedre sitet. Værktøjet hedder PageSpeed Insights og findes her.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon