Hvad er logodesign?

Logodesign er en grafisk design proces, hvor et logo skabes til at repræsentere en virksomhed, en organisation, et koncept eller lignende. Processen indebærer som regel flere faser, herunder:

  • Inspiration og idégenerering
  • Skitsering
  • Design af mulige logoer i et professionelt designprogram såsom Adobe Illustrator
  • En udvælgelsesproces 
  • Udarbejdelse af logoet i forskellige variationer
  • Udarbejdelse af retningslinjer for benyttelse af logoet

Logoet som element i den visuelle identitet

At designe et logo er ofte en del af en større proces, hvor hele brandets visuelle identitet udvikles. Logoet udgør en del af den samlede visuelle identitet og skal derfor spille sammen med de øvrige elementer af identiteten. På denne måde kan logoet benyttes i sammenhæng med andre visuelle elementer og kan skabe en rød tråd til virksomhedens visuelle identitet, når logoet benyttes alene. Læs mere om visuel identitet her.

Repræsentér din virksomhed med dit logo

Din virksomheds logo er en visuel repræsentation af din forretning udadtil. Logoet er din virksomheds eget symbol, som kan benyttes til at skabe genkendelighed og synlighed på tværs af platforme og såvel offline som online. 

Derfor skal et logo være velovervejet og repræsentere din virksomhed så akkurat som muligt, da logoet benyttes til at skabe associationer omkring brandet og forretningen af målgruppen. 

I din logodesign proces, bør du altså gøre dig overvejelser omkring, hvilke associationer du vil skabe til dit brand samt hvilke grafiske virkemidler du kan benytte til at opnå det udtryk, du mener, skal repræsentere din forretning. 

Tænk gerne både bløde værdier og mere konkrete associationer ind i dit logodesign. Det kan f.eks. være specifikke ydelser, din virksomhed tilbyder, kombineret med de værdier, tilgange eller mindset, som dit logo skal symbolisere. 

Hvordan sikrer du, at dit logo bliver brugt korrekt?

Ud over at sikre, at dit logo har det rette udtryk, er der også nogle tekniske aspekter af logoet, der skal være styr på. Eksempelvis bør et logo aldrig benytte pixelbaserede billeder, ikoner eller symboler. Et logo designes som et vektorbaseret symbol, hvilket betyder, at logoet kan skaleres op og ned uden at opløsningen forringes. 

Dit logo vil med stor sandsynlighed blive brugt i meget lille størrelse i bestemte situationer. Derfor er det også vigtigt at teste hvorvidt logoet forbliver læsbart, når det skaleres ned i størrelse. Det kan endda være en god ide at fastsætte en minimumsstørrelse for dit logo, så du sikrer, at det ikke bliver benyttes uhensigtsmæssigt. Ligeledes kan der fastsættes guidelines for brug af logoet sammen med andre grafiske elementer, såsom en fastlagt respektafstand eller regler for brug på billeder, på forskellige baggrundsfarver o.lign.

 

Skal du have designet et logo til din virksomhed?

Lad os hjælpe dig! Med stor erfaring indenfor branding og grafisk design, sikrer vi en professionel designproces og et slutprodukt, du kan være stolt af at repræsentere din virksomhed med.

Kontakt os her eller på 70 230 540 for at høre mere om vores logodesign proces.

Bliv kontaktet