Hvad er logodesign?

Logodesign er en grafisk design proces, hvor et logo skabes til at repræsentere en virksomhed, en organisation, et koncept eller lignende. Processen indebærer som regel flere faser, herunder:

  • Inspiration og idégenerering
  • Skitsering
  • Design af mulige logoer i et professionelt designprogram såsom Adobe Illustrator
  • En udvælgelsesproces 
  • Udarbejdelse af logoet i forskellige variationer
  • Udarbejdelse af retningslinjer for benyttelse af logoet

 

 

 

 

 

Logoet som element i den visuelle identitet

At designe et logo er ofte en del af en større proces, hvor hele brandets visuelle identitet udvikles. Logoet udgør en del af den samlede visuelle identitet og skal derfor spille sammen med de øvrige elementer af identiteten. På denne måde kan logoet benyttes i sammenhæng med andre visuelle elementer og kan skabe en rød tråd til virksomhedens visuelle identitet, når logoet benyttes alene.

Hvad er processen for at designe et logo?

Briefing og research:

Først og fremmest vil designeren mødes med klienten og diskutere virksomheden, dens ydelser, værdier og andre karakteristika for at få en bedre forståelse af, hvad der skal udtrykkes i logoet. Herefter vil designeren researche konkurrenterne, markedstendenser og andre relevante faktorer.

Konceptudvikling:

På baggrund af briefingen og research vil designeren udvikle en række forskellige koncepter til logoet. Disse koncepter vil normalt omfatte forskellige farver, typografier og symboler. I denne fase er kvantitet målet for at afprøve og udforske en masse ideer og løsninger, inden udvælgelsen og konkretisering begynder.

Designudvikling:

De bedste koncepter udvælges fra mængden, og designeren finjusterer designet og eksperimenterer med forskellige farver og layoutmuligheder for så til sidst at finde frem til det koncept, der fungerer bedst.

Præsentation og godkendelse:

Designeren vil præsentere logoet for klienten og diskutere eventuelle ændringer, der skal foretages. Når logoet er blevet godkendt, vil designeren levere den endelige fil til brug på forskellige baggrunde, medier og platforme.

Implementering:

Endelig vil logoet blive implementeret på forskellige marketingmateriale, hjemmesider, produkter, sociale medier og andre relevante platforme for at skabe en genkendelig og stærk brandidentitet.

Hvordan sikrer du, at dit logo bliver brugt korrekt?

Ud over at sikre, at dit logo har det rette udtryk, er der også nogle tekniske aspekter af logoet, der skal være styr på. Eksempelvis bør et logo aldrig benytte pixelbaserede billeder, ikoner eller symboler. Et logo designes som et vektorbaseret symbol, hvilket betyder, at logoet kan skaleres op og ned uden at opløsningen forringes. 

Dit logo vil med stor sandsynlighed blive brugt i meget lille størrelse i bestemte situationer. Derfor er det også vigtigt at teste hvorvidt logoet forbliver læsbart, når det skaleres ned i størrelse. Det kan endda være en god ide at fastsætte en minimumsstørrelse for dit logo, så du sikrer, at det ikke bliver benyttes uhensigtsmæssigt. Ligeledes kan der fastsættes guidelines for brug af logoet sammen med andre grafiske elementer, såsom en fastlagt respektafstand eller regler for brug på billeder, på forskellige baggrundsfarver o.lign.

Skal du have designet et logo til din virksomhed?

Lad os hjælpe dig! Med stor erfaring indenfor branding og grafisk design, sikrer vi en professionel designproces og et slutprodukt, du kan være stolt af at repræsentere din virksomhed med. Kontakt os her eller på 70 230 540 for at høre mere om vores logodesign proces.

Bliv kontaktet