Hvad er pagetitles og metabeskrivelser?
Pagetitles er de blå overskrifter, som alle hjemmesider på Google bliver vist med, når du søger med Googles søgemaskine. Metabeskrivelserne er teksten under pagetitle. Når dine produkter skal synliggøres på Google, er pagetitles og metabeskrivelser vigtige.
Hvordan ser pagetitles og metabeskrivelser ud?
Et eksempel kan være en søgning på “Green.Click” med dette resultat:
Her er pagetitle selve teksten “Online marketing med specialister (…)”, mens metabeskrivelsen er “Vi sætter mål, brander og tiltrækker de rigtige kunder (…)”. Pagetitles ændrer farve til lilla, hvis du allerede har været inde på hjemmesiden via linket på Google.
Hvorfor er Pagetitles og Metabeskrivelser vigtige?
En fængende pagetitle, som også virker indbydende, kan være forskellen på, om en potentiel kunde kommer ind på din side eller ej. Udover det er de også med til at fortælle Google, hvad den pågældende side handler om, så søgemaskinen bedre kan placere siden i søgeresultaterne.
Metabeskrivelser fungerer som en uddybning og informerende del af din synlighed på Google.
Hvordan skriver jeg bedst titles og metabeskrivelser?
Når du skal optimere dine pagetitles og metabeskrivelser bedst muligt, er der en række ting, du bør være opmærksom på. Vi vil her opliste nogle af de forskellige faktorer:
- Længde: Pagetitles kaldes også titles og bør være på maksimalt 65-70 tegn. Hvis du har en for lang title, bliver den forkortet af Google, med “…”. Det bør du så vidt muligt undgå, hvis du skal have en fængende og troværdig title. Antallet af tegn er dog ikke den eneste faktor her, da størrelsen af tegnene også kan variere. På den måde fylder et stort A mere i en title end et lille a. Der findes forskellige værktøjer, som kan vise præcis, hvor meget din title fylder. Længden for metabeskrivelser bør være mellem 155-165 tegn, som en tommelfingerregel.
- Søgeord: I pagetitle bør du inkludere det søgeord, som du forventer, at en potentiel kunde søger på, så tidligt i titlen som muligt. Du bør faktisk have søgeordet som det første ord i selve titlen. Søgeordet bør også indgå mindst én gang i løbet af metabeskrivelsen.
- Point of sale: Når du skriver en title, bør du inkludere mindst et point of sale, som er en grund til at købe dit produkt. Et point of sale kan eksempelvis være “Bogbind – Bredt udvalg af kvalitetspapir”. Det giver kunden en god grund til at tjekke lige præcis din side ud. I metabeskrivelsen bør du inkludere kundens mangel på produktet “Står du og mangler et bogbind?”, en lille uddybning af dit point of sale “Bogbind.dk har over 2000 forskellige typer kvalitetspapir på lager”, og derudover kan du slutte af med, hvor kunden kan se dit udvalg.
Gå til Marketing LeksikonEr du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.
Udfyld formularen og bliv kontaktet.
Bliv kontaktet