Hvad betyder SERP?

SERP betyder “Search Engine Result Page”. Et fordansket synonym hertil kan være “Søgemaskinens resultatside” – også kendt som de “hits”, der kommer frem på eksempelvis søgemaskinen Google eller søgemaskinen Bing. SERP’en består af mange forskellige resultater.

Online Marketing Leksikon

Hvad udgør en SERP?

Alle de sider og informationer, der er registreret i søgemaskinen, kan sættes sammen til en Search Engine Result Page. Vi anvender Google som eksempel, da det er den mest anvendte søgemaskine i Danmark. Søgemaskinen registrerer blandt mange forskellige hjemmesider, for eksempel:

  • Google Maps og Google My Business sider
  • Billeder
  • Betalte placeringer og annoncer
  • Organiske (ikke betalte) placeringer og hjemmesider
  • Wikipedia definitioner og forklaringer
  • Med mere.

Alle disse elementer sætter Google sammen til den side, der udgør SERP’en, som set her:

 

Hvordan sammensætter Google sit indhold til en SERP?

Google er en regnemaskine, der sammensætter sit indhold på baggrund af en algoritme (kan også kaldes en ligning). Algoritmen er en beregningsmodel, hvis facit bestemmer, hvordan man er placeret i søgemaskinen.

Googles algoritme/beregningsmodel/ligning består af rigtig mange kriterier. For de organiske placeringer er det for eksempel: 

  • Hvor hurtigt en hjemmeside loader 
  • Hvor meget content (tekstindhold) der er på siden 
  • Hvilke links der fører til og fra siden
  • Hvilke søgeord der er fokus på 
  • Dertil også serveropsætningen bag siden 
  • URL strukturen
  • Sidens sitemap
  • og meget mere

Google er dog en stor forretning i sig selv, så næsten alle SERP’er er udfyldt af betalte placeringer – tekstannoncer, shoppingannoncer og så videre. 

Ingen kender algoritmen til fulde, men det formodes, at den opstod på baggrund af beregninger af linkstrukturer og linkbuilding. Det kan dog næsten siges med sikkerhed, at der er kommet rigtig mange kriterier til sidenhen. For eksempel er SERP’en anno 2019 meget sensitiv i forhold til, hvorfra søgningen geografisk foretages, hvilken søgehistorik man har på sin computer, hvem man socialiserer med online osv. 

Kan jeg have indflydelse på min placering i SERP’en?

Det korte svar er ja, det kan du. Du kan ikke diktere din placering, og Google er i konstant udvikling, og man ved aldrig helt, hvad der foregår i udviklingslokalerne hos Google. Dog ved specialister en stor del omkring, hvad algoritmen kan lide, og derfor kan det betale sig at købe sig til hjælp med SEO (søgemaskineoptimering) og Google Ads (søgemaskineannoncering).

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon