Hvad er budstrategier?

En budstrategi er den overordnede plan for, hvordan du vil anvende dit budget på Google Ads. Inden du opretter, og undervejs i en kampagne på Google Ads, bør du være bevidst om, hvilken budstrategi du vil anvende, og dermed hvilke målsætninger du har med din markedsføring.

Online Marketing Leksikon

Vælg den rette budstrategi

Inden du skal igang med en markedsføringskampagne, er det væsentligt at overveje, hvad du ønsker at opnå med din annoncering. Det kan du gøre med den rette budstrategi. Herunder har vi samlet en række forskellige budstrategier med en forklaring på, hvordan de kan optimere din markedsføringsstrategi, så du kan begynde at bruge strategierne mere effektivt. 

Budstrategi eksempel

 

Maksimér antallet af klik 

I denne budstrategi går du efter at få flest mulige kliks på hjemmesiden ud fra dit fastlagte kampagnebudget. Fordelen ved denne budstrategi er, at din hjemmeside vil få flere besøg, og det kan derfor være et relevant værktøj til at skabe større eksponering. 

 

Maksimér antallet af konverteringer

Ved denne budstrategi er formålet at få flest mulige konverteringer ud fra dit markedsføringsbudget. En konvertering er en værdifuld handling for din virksomhed, hvilket kan være et salg, en tilmelding til nyhedsbrev eller andet. 

 

Manuel CPC, CPM og CPV

I de forrige to budstrategier bliver der arbejdet med et fast månedligt budget, hvor Google administrerer, hvornår og hvordan der kommer værdifulde handlinger på din kampagne. Ved en manuel CPC (pris pr. klik), CPM (pris pr. tusinde eksponering) og CPV (der vurderer brugernes engagement på videoer) kan du selv fastlægge, hvor meget der skal bruges pr. dag, hvornår på dagen du vil fokusere din markedsføring osv. Du skal derfor selv fastlægge vigtige strategiske overvejelser, hvilket kræver noget erfaring og kendskab på området. Det er dog relevant i perioder, hvor det er ekstra vigtigt med salg og markedsføring – eksempelvis op til juletid for online shops. 

 

Mål ROAS og CPA 

Ved Mål ROAS (return on ad spent) vil dit kampagnebudget blive budt på ud fra et mål om annonceafkastet. Det hjælper dig med at få en højere konverteringsværdi.

Der kan være mange forskellige årsager til, at du vil anvende en specifik budstrategi. Nogle nyopstartede virksomheder kan have brug for at få spredt budskabet omkring deres nye brand hurtigt, mens veletablerede virksomheder vil have kontrol over, hvor meget de betaler pr kunde. 

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

 

Gå til marketing leksikon