Hvad er Customer Lifetime Value?

Customer Lifetime Value er den totale værdi, som en kunde bidrager med til din virksomhed igennem den tid, hvor kunden køber ydelser hos din virksomhed. CLV kan udregnes ud fra en formel, og det bruges generelt til at vurdere hvor meget, der skal satses på at bringe nye kunder ind.

Online Marketing Leksikon

Hvordan beregner jeg min Customer Lifetime Value?

Når du vil beregne din CLV, skal du kende til nogle nøgletal for dine kunder. Det inkluderer:

  • Antal kroner og ører, du tjener på en kunde om året.
  • Den procentvise andel af kunder der forlader dig årligt. Det kaldes også Customer Churn. 
  • Den mængde penge, du bruger på at bringe nye kunder ind. 

Et eksempel kan være, at du har en Customer Churn på 20% årligt. Her skal du så udregne den gennemsnitlige tid, du har en given kunde, ud fra din Customer Churn. Det kan du gøre ved at dividere et år med 0,20 (20%) på den her måde: 1 / 0,20 = 5 års tid, du har kunden. 

Nu ved du, at du har en kunde i gennemsnitligt 5 år. Herefter skal du bruge indtjeningen pr. kunde og omkostningerne ved at skaffe nye kunder. Hvis du eksempelvis tjener 1500 kroner pr. kunde, og det koster dig 750 kroner at skaffe en ny kunde, vil du skulle udregne det på den her måde: 

(5 * 1500) – 750 = 6750 kroner i Customer Lifetime Value. 

Denne værdi kan din marketingafdeling bruge til at bestemme hvor stort et budget, I skal investere i at bringe nye kunder til din virksomhed. Det kan for eksempel være indsatser inden for Google Ads til tiltrækning af flere kunder

Hvordan forbedrer jeg min Customer Lifetime Value?

Når du skal forbedre din CLV, er der mange forskellige faktorer, du bør overveje. To vigtige faktorer er måden, der sælges til kunderne på, og den support, kunderne efterfølgende kan få hos din virksomhed. Det kan være svært at sætte tal og begreber på lige præcis de to faktorer, men du kan eksempelvis sørge for at sikre en afstemning mellem kundens forventninger og markedets realiteter.

Du bør især være opmærksom på forholdet mellem den specialistviden, som din virksomhed har inden for det pågældende område, og kundens viden indenfor feltet. Balancen mellem at sælge dine ydelser effektivt og at give kunden et realistisk billede af din virksomheds ydelser er dog altid afhængig af hver kunde og hver sælgers kommunikation. Du bør derfor regne med, at en forbedring af Customer Lifetime Value vil kræve en helhjertet indsats og strategi, som ikke altid giver udkast lige med det samme.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon