Biltema manifesterer sig som vidtspændende varehus i imponerende vækst

Biltema er et varehus med mere end 140 butikker fordelt over hele Norden. Biltema sælger udstyr til bil, båd, fritid, hjem, kontor med mere. Og deres vision er enkel: De vil tilbyde et sortiment af høj kvalitet – til priser, alle har råd til.
Biltema

Udfordring

Biltema oplevede, at deres navn begrænsede dem i at fremstå som “mere og andet end bare bil”. Derudover ønskede de at øge deres online tilstedeværelse, få flere besøgende i deres butikker og blive mere kendte blandt kvinder.

Løsning

Sammen med Green.Click fik Biltema foretaget grundige SEO-analyser, målgruppe- og konkurrentanalyser, og generel rapportering. Ud fra dette blev der skabt og implementeret en ny marketingstrategi, der indeholdt søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads annoncering, social media marketing og en gennemgående strategi for Biltemas øvrige marketingaktiviteter.

Resultat

117% stigning på organisk trafik
100% stigning på antal websitebesøg fra 2017-2022
238% stigning i antal klik i 2022 sammenlignet med 2021
40% øget nettoomsætning
16% flere butiksbesøg
92% øget omsætning på Køb & Hent på Meta Ads i 2021

Det ønskede Biltema sig af deres marketing

Biltema ønskede at styrke deres tilstedeværelse online og få en samarbejdspartner, der ud over at være ekspert indenfor online marketing, prioriterede at mødes fysisk.

Biltema havde desuden brug for at effektivisere deres Google Ads (AdWords) og Facebook-kampagner. Der skulle altså være de optimale forudsætninger for deres markedsføring på disse kanaler. Og så havde deres marketingansvarlige brug for at kunne se effekten af markedsføringen

Et ønske om øget kendskabsgrad


Biltema ville foruden at øge deres online tilstedeværelsen, gerne øge den generelle kendskabsgrad til hvad de reelt set har at tilbyde. Det var vigtigt for dem at fremstå som “mere end bare bil” hvilket ville kræve en ekstra indsats i promoveringen af deres produkter og brand. 

Hertil ønskede Biltema at øge kendskabsgraden blandt kvinder, da de fandt udfordringer med at nå ud med deres produkter, der var målrettet til særdeleshed kvinder.

Green.Clicks Løsning

Biltema og Green.Click indledte samarbejdet i 2017, hvor der som noget af det første blev lagt et solidt grundarbejde bestående af analyser af forskellig karakter. I samarbejde med Biltemas marketingansvarlige, har vi udarbejdet et konkret “Marketing Roadmap” for hele annonceringen. Den omfatter en overordnet marketingstrategi, specifikke marketingsstrategier påtænkt hver enkelt kanal og dets elementer, måltragt, årshjul og tilhørende delmål.

Vores samarbejde med Biltema tager udgangspunkt i en seriøs Omni-Channel strategi. Den udnytter flere af Googles innovative funktioner som visitor tracking, local inventory ads og local campaigns.

Head of Strategic, Green.Click

Strategisk arbejde udarbejdet på baggrund af adskillige analyser

For at kunne lægge den helt rigtige strategi for kæden, gennemførte Green.Click en omfattende analyse af Biltemas målgruppe og konkurrenter. Det sikrede en målrettet bedre positionering og dermed kendskabsgrad til Biltema. Vi udarbejdede derfor en stærk Omni-Channel strategi med konstant fokus på at forbedre resultater.

Dette indebar en række værktøjer og teknikker, hvor adskillige initiativer blev sat i gang af Green.Clicks specialister. Herunder blev der lavet en ny marketingstrategi, som indeholdt søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads annoncering, social media marketing og en gennemgående strategi for de øvrige marketingaktiviteter i Biltema.

SEO

En af de helt store tiltag i Biltemas nye marketingstrategi var at øge fokus på søgemaskineoptimering (SEO), da den eksisterende trafik kom hovedsageligt fra søgninger som “biltema”+ det aktuelle produkt. Derfor startede samarbejdet op omkring en grundig SEO-analyse med fokus på eksisterende setup, konkurrentanalyse, samt på hvilke parametre, der kunne opnås den største værdi. 

Gennem hele samarbejdet, var der fokus på at skabe store mængder indhold, som varierede fra unikke blogposts, til øget indhold på produktsider og meta beskrivelser på mange af de 17.000+ varenumre. 

Herefter blev der lavet en linkbuilding strategi, med henblik på at øge topplaceringer på søgeord, som forbrugeren kender og bruger. 

Dette medførte en stigning i organisk trafik på 117% og en stigning på 110% på antal synlige søgeord fra 2017-2022.

Google Ads

Google Ads har været en game changer i Biltemas generelle markedsføring. Gennem mediet har vi kunnet måle på butiksbesøg, hvilket har vist sig at være den bedste måde at måle deres vækst på.

Af denne årsag har Google Ads også været et af Biltemas vigtigste medier ift. den flotte vækst, de har oplevet over den seneste årrække.

Selve strategien blev bygget op omkring salgstragten, og vi har derfor gjort brug af næsten alle mulige kampagnetyper i Google Ads, herunder: Search Ads, Display Ads, Youtube Ads, Local Campaign Ads, og App installs.

Den største
game changer for Biltema

Men en af de absolut bedste kampagnetyper for Biltema har været Local Inventory Ads, som Green.Click fik lov til at være Beta-tester på ved Google sammen med Biltema. Muligheden opstod derfor for at være synlig med produkter på Google Shopping, og konkurrere med de mange webshops, selvom Biltema ikke har en webshop. Denne kampagnetype er blevet vækstet hvert eneste år, både med forbrug, konverteringer, besøgende mm. Her har vi ramt CPA (Cost Per Action) priser på helt ned til 5 kr. og haft konverteringsrater på helt op til 15%. 

På grund af muligheden for at kunne foretage denne typer målinger, har vi også kunnet øge trykket på specifikke afdelinger ud fra ønsket prioritering, hvilket er en essentielt del af en succesfuld kædemarkedsføring.

Særligt tiltag under corona reddede Biltema på bundlinjen

I 2021 hævede vi Google Ads budgettet med omkring 35%, hvilket var en markant stigning oveni et højt eksisterende forbrug. På trods af den markante forøgelse, blev konverteringsraten stadig hævet, og selvom vi i 2021 var ramt af COVID-19, så hævede vi sammen butiksbesøgsprocenten fra Google Ads med 20% og den online omsætning via Køb&hent med hele 113%.

Vi var nødt til at tænke kreativt, og oprettede tiltaget “Køb&hent” hvor forbrugeren kunne bestille online, men hente fysisk i butikken. I den periode opnåede vi ROAS-tal på over 15% hvilket vil sige at vi fik vores forbrug 15 gange tilbage. Resultater helt ud over det sædvanlige! 

Meta (Facebook & Instagram)

For Facebook og Instagram blev der lagt en strategi baseret på salgstragten, hvor Biltema internt har stået for organisk indhold til sociale medier, og Green.Click  har stået for betalt indhold, også kaldet Paid Ads. 

I starten af samarbejdet var der fokus på at få forbrugeren ned i nærmeste varehus, men som vi i fællesskab blev enige om at fokusere mere på online markedsføring, har det medført at Biltema er vækstet i omsætning og derfor har været i stand til at åbne flere varehuse i hele landet. Dette sammenholdt med specifikke setups for de enkelte butikker, hvor fokus har været lokal tilstedeværelse, har været endnu en essentiel del af Biltemas markedsføringsstrategi. 

Paid Social strategien, som vi har kørt, har været baseret på “test and learn” og A/B splittest, med det formål at opnå kontinuerlig udvikling og vækst samt at skille os ud fra konkurrenterne. I første halvår af 2022 opnåede vi en stigning på 238% i kliks ift. samme periode i 2021, og en stigning på 43% i eksponeringer og 25% i reach. 

Disse KPI’er blev opnået samtidigt med at kliksprisen (avg. cpc) faldt med hele 53%!

Paid Social setuppet har været så omfattende, at vi har haft eksponeringer overfor 45% af hele den danske befolkning, og omtrent 77% af alle Facebook-brugere i Danmark. 

Øget kendskabsgrad generelt og især blandt kvinder

Biltema fik i 2022 lavet en analyse, der viste af deres kendskabsgrad var gået fra 43% til 82% fra 2019 til 2022 og at kendskabsgraden var gået fra at være 80% mænd og 20% kvinder, til at være 51% mænd og 49% kvinder.

Dette var i starten en af vores helt store mål, da vi startede samarbejdet, og derfor er vi utrolig stolte af at kunne have bidraget til dette flotte resultat, og samtidigt meget glade på Biltemas vegne over at deres generelle forretningsstrategi har fået dem op på så flot et niveau.

Vores fælles resultater

  • Øget antal websitebesøg med cirka 100% fra 2017 til 2022. 
  • Kontinuerlig vækst på nettoomsætning, hvor de er vækstet med omkring på 40% i nettoomsætning fra 2017 til 2021. 
  • 16% øget overordnede antal butiksbesøg efter de har besøgt Biltemas website i 2022 mod samme periode i 2021. 
  • 20% højere butiksbesøgsprocent
  • Periodevis ROAS på over 15
  • 113% øget omsætning via Køb&Hent via Google ad

Ud over de stigninger på organisk trafik og synlige søgeord på over 100% er der opnået følgende:

  •  122% stigning på i #1 placeringer på Google (eller en stigning på 1.759 søgeord)
  • 126% stigning på top 3 placeringer på Google (eller en stigning på 3.709 søgeord)
  • 114% stigning på side 1 placeringer på Google (eller en stigning på 4.021 søgeord)
  • 20% højere butiksbesøgsprocent
  • Periodevis ROAS på over 15
  • Konverteringsrater på 15%
  • 92% øget omsætning via Køb&Hent fra Meta Ads
  • 33% øget besøg til website fra Paid Social 

Teamet hos Green.Click har vist stor professionalisme og dedikation i deres arbejde. De har formået at forstå vores brand og vores målgruppe og har skræddersyet en marketingstrategi, der har givet os fantastiske resultater. Jeg kan varmt anbefale Green.Click til andre virksomheder, der ønsker at forbedre deres online tilstedeværelse og øge deres salg.

Marketingchef, Biltema

Vil du høre, hvad vi kan gøre for dig?

Skriv dig op her. Så tager vi en snak om dine behov og hvilke løsninger, der vil kunne have en mærkbar virkning på din virksomheds online markedsføring.

Bliv kontaktet

Flere cases