Hvad betyder ROI?

ROI står for Return on investment. På dansk betyder det, hvor meget du får ud af en investering. ROI viser, om en indsats eller investering i din virksomhed giver værdi. Det er et vigtigt målepunkt, der kan hjælpe med at prioritere mellem projekter og kampagner.

Kort sagt: ROI fortæller dig, om dine investeringer betaler sig – økonomisk og strategisk.

 

Hvordan beregner jeg min ROI?

At beregne ROI er faktisk ret enkelt at gå til. DU kigger først på, hvor meget du har tjent på din investering – altså dit afkast. Derefter sammenligner du med, hvor meget du oprindeligt har investeret.

Ligningen kan se sådan ud:

(Fortjeneste – Investering) / Investering x 100 = ROI

Eksempel: Hvis du investerer 10.000kr og får 15.000kr tilbage, bliver ROI 50%. Denne beregning gør det nemt at sammenligne forskellige projekter.

Husk, at ROI alene ikke viser risiko, tid eller andre værdifulde faktorer.

Kan en ROI være for høj?

Det lyder måske mærkeligt, men ja – hvis dit afkast er meget højt – for eksempel 50 gange investeringen. Dette kan nemlig være et tegn på, at du går glip af salg. Du kunne sandsynligvis vækste mere ved at acceptere lidt lavere profit per salg.

Hvis dit dækningsbidrag er på 10%, er det vigtigt at sikre, at dette er dækket, så du ikke går i nul. Der er ingen grund til at få investeringen 50 gange igen, hvis du kan prioritere anderledes.

Du kunne fokusere på at øge markedsandelen, selv med en lavere profit, men samtidig lægge et solidt økonomisk fundament. På den baggrund kan en god ROI stadig være at foretrække frem for lavere indtjening med større markedsandel.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til Marketing Leksikon

Har du brug for hjælp til vurdering af dit Return On Investment?

Udfyld formularen og bliv kontaktet.

Bliv kontaktet