Udnyt AI- værktøjer til din SEO uden at miste kvaliteten

Indlæg skrevet af:

Dan Vester

SEO Team Lead

Kunstig intelligens har for alvor sat sit præg på den måde, vi arbejder på i dag – i alle mulige aspekter. Med værktøjer som ChatGPT, Googles Gemini, Claude og CoPilot er mulighederne uendelige for at optimere og automatisere indhold. Men selvom AI kan være en gamechanger for din forretning, så er det vigtigt, at man bruger den på en god måde. Man kan nemlig nemt komme til at miste både kvalitet og troværdighed, og i sidste ende, kan det gå ud over din placering og dine resultater på Google.

Så hvordan udnytter din virksomhed AI bedst muligt i jeres SEO strategi uden at gå på kompromis med kvaliteten? Det vil vi se nærmere på i dette blogindlæg.

seo ai

Hvilke AI-værktøjer giver overhovedet mening at bruge?

Mange kender nok ChatGPT fra OpenAI, men det er langtfra det eneste AI-værktøj, man kan benytte til sin SEO. Googles Gemini, Claude og Microsoft Co-Pilot er også værdifulde sprogmodeller baseret på AI, der kan hjælpe med at skabe indhold, optimere eksisterende sider og analysere søgeord.

 

AI-værktøjer kan bl.a. hjælpe dig med:

  • At generere blogindlæg og artikler
  • At skabe metadata og URL-optimering
  • Søgeordsanalyser (SEO)
  • Idégenerering til nyt indhold

Men som alt andet når det kommer til SEO, er det vigtigt at bruge AI med omtanke.

Her kan AI med fordel bruges
(og her skal du passe på)

Ikke alt SEO-indhold er skabt på samme måde, og nogle typer egner sig bedre til AI end andre. 


Her kan du f.eks. trygt bruge AI:

  • Produkter og produktbeskrivelser: Står du med en webshop der har rigtig mange forskellige produkter, kan AI hjælpe med at skrive informative beskrivelser baseret på specifikationer, der hjælper din virksomhed med at blive fundet på det specifikke produkt.
  • URL-optimering: AI kan give dig forslag til SEO-venlige URLs, der er korte, beskrivende og relevante.
  • Søgeordsanalyse og idégenerering: Hvis du har begrænset SEO erfaring, kan AI være din inspirationskilde til indhold og hjælpe med at finde søgeord, der kunne være relevante for dig.  

 

Her skal du være ekstra påpasselig:

  • Kategorisider og brandingsider: Sider som disse er afgørende for din virksomheds identitet og brand. Disse sider skal i højere grad tale til de mennesker, der besøger din hjemmeside, end de skal tale til Google. Det er derfor vigtigt, at indholdet her er unikt og med din egen stemme. Det kræver en menneskelig indsats for at sikre, at indholdet fremstår så autentisk som muligt. Derfor skal du være varsom med brug af AI-genereret indhold her – i hvert fald kræver det en god menneskelig for- og efterbehandling.
  • Overoptimering: AI kan godt blive for “aggressiv” i sin brug af søgeord. Et eksempel kan være en webshop, der sælger elektronik, der beder ChatGPT om at skrive en landingpage om de nye mobiltelefoner, så er ChatGPT tilbøjelig til at indsætte ordet “mobiltelefon” alt for mange gange på én side. Og det vil Google ‘opdage’ og anse som spam – hvilket vil skade dine placeringer frem for at optimere dem.

 

warning ai

3 gode råd til dig, der vil i gang med at optimere din SEO med AI

AI kan generere en enorm mængde tekst på meget kort tid, men det betyder ikke, at alt tekst er lige godt. Dog er indhold afgørende for overhovedet at rangere på Google. Så selv halvgodt AI-genereret indhold kan være bedre end intet når det kommer til søgemaskinerne. Her er tre ting, du skal huske:

1. Kvaliteten af dit AI-genererede indhold afhænger af dit input

ChatGPT og andre sprogmodeller følger dine ordrer. Jo mere konkret information, du giver, jo bedre resultater får du. Jo mindre du skriver i dit prompt, jo mere skal robotten gætte sig til – og derfor bliver resultatet også mere ukonkret. Et godt råd er at give den en rolle (Du er ekspert i SEO), så meget information om din målgruppe, din tone of voice, dit brand ind i promptet som muligt.

2. AI-indhold er bedre end intet indhold

Når det kommer til SEO; kan man sige, at AI-genereret indhold er bedre end ingenting. For at opnå de gode resultater på Google, skal 70 – 80 % af dit website være optimeret, og det kræver en del indhold for at kunne begynde på det. 

3. Brug AI til det rigtige formål

AI er en rigtig god inspirationskilde, men det ér og bliver mennesker, der skaber det bedste, mest troværdige indhold. Kvalitet vinder altså altid over kvantitet. Men kvantitet har også betydning for din SEO, og her er AI-sprogmodeller som ChatGPT et genialt værktøj. 

grafik-til-blogindlaeg

Konklusion: AI er et værktøj,
men ikke en erstatning

AI kan gøre meget for din SEO, men det kræver stadig en kombination af menneskelig erfaring for at opnå det bedste resultat. Det handler nemlig ikke kun om brugen af AI, men om at bruge det mest hensigtsmæssigt for dig og din virksomhed. Jo bedre du er til at stille AI de rigtige spørgsmål og give de rette input, desto bedre svar får du.

Vil du have sparring på området? Så tag fat i os hos Green.Click – vi hjælper dig gerne.

Vil du høre mere om, hvordan du bruger AI i din online markedsføring?

Skriv dig op og bliv kontaktet af en af vores konsulenter.

Bliv kontaktet

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: