Indlæg skrevet af:
Jeppe Fredborg
SEM Team Lead
Tracking er under hastig forandring – specielt indenfor de seneste par år. Det er endt mellem et virvar af juridiske begrænsninger i forhold til beskyttelse af privatlivet samt stridigheder mellem de største techvirksomheder, der kæmper om at vinde værditilskrivning og markedsandele.
Jeg vil i dette afsnit belyse nogle af de nuværende problematikker, som vi ikke så på samme måde for bare få år tilbage. Lige nu ser vi desværre et misvisende fald i konverteringer hos virksomheder, der ikke har opsat server-side tracking. Dog ser vi slet ikke samme billede i virksomhedernes data fra deres backend, hvor vi kan se kontinuerlig vækst. Resultaterne er der altså fortsat – de vises bare ikke.
Det betyder, at server-side tracking ikke længere kun er ‘nice to have’, men derimod en forudsætning for ikke at spille med et handicap mod ens konkurrenter på bl.a. Google Ads og Meta Ads.
Ovenstående data er et gennemsnit af den data, vi kan se hos vores nuværende kunder, samt hvad vi kan se, lignende virksomheder oplever hos deres kunder.
Server-side tracking er en metode til at spore førstepartsdata om brugeren. Med server-side tracking bliver dataen sendt til en ekstern server, som websitets ejer selv råder over. Virksomheden har derfor selv adgang til og kontrol over data om brugernes adfærd på deres website eller webshop. Anderledes er det uden server-side tracking. Her vil en tredjepart, eksempelvis Google eller Facebook, opsnappe dataen direkte fra brugerens browser.
Server-side tracking gør det således muligt at placere førstepart-cookies på websitet frem for udelukkende at have tredjepart-cookies. Server-side tracking eliminerer dog ikke behovet for at få samtykke fra brugeren. Databeskyttelseslove – som GDPR i Europa – kræver stadig, at brugere giver deres samtykke til sporing, og indsamling af personlige data, uanset om det sker via client-side eller server-side tracking.
Førhen ville JavaScript og virksomhedens egne analyseværktøjer som Google Analytics og Meta Pixel kunne tracke førsteparts-brugerdataen. Det kan de i princippet stadig, men brands såsom Apple og Microsoft har i stigende grad sat en masse begrænsninger op i forhold til brug af førsteparts-cookies på deres enheder i form af værktøjer som Adblockers og ITP. Det betyder, at man som virksomhed og webshop-ejer potentielt mister en masse relevant data uden server-site tracking.
Client-side tracking indsamler brugerdata som sidevisninger og klik direkte via brugerens browser ved hjælp af tags eller pixels og sender dem til en tredjeparts-server som Google Analytics. Det er simpelt og nemt at implementere, men det kan være sårbart for adblockers og privatlivsindstillinger.
Server-side tracking overfører data til en ekstern server ved hjælp af en HTTP-respons i stedet for at sende det direkte til en tredjepartstjeneste gennem browser-cookies. Det giver ejere bedre kontrol og datasikkerhed, da data kan filtreres, før de sendes videre. Selvom det kræver en mere kompleks opsætning og flere serverressourcer, fører det til mere sikker dataindsamling og kan forbedre brugeroplevelsen ved at mindske belastningen på brugerens enhed.
Der er mange fordele, men en af de væsentligste er den ekstra data, man opnår med server-side tracking. Det er guld værd i forhold til at forstå brugerne og deres ageren på websitet.
Forbedret datakvalitet og konverteringssporing
Den største fordel ved server-side tracking er, at dit website vil spore flere konverteringer og tilskrive disse til de rette kanaler. Vi oplever, at vores kunder ser en stigning i antal konverteringer på 20-50% med server-side tracking. Derfor bliver det også langt nemmere for os som bureau at vurdere, hvor vores kunders annoncekroner skal placeres.
Server-side løser også problemer som adblockers, privacy browsers og Intelligent Tracking Prevention (ITP) fra Apple, da vi via client-side tracking ofte vil miste tilskrivningen, som i stedet vil gå til direkte eller organisk annoncering.
Server-site tracking betaler sig selv hjem på sigt
Selvom det er en større omkostning at få implementeret server-site tracking, så vil du som virksomhedsejer på sigt se en rentabel tilbagebetaling, da du nu i højere grad får bedre indsigt i den data, du har betalt for. Med mere retvisende data kan du effektivisere din medieaktivitet, hvilket vil øge din indtjening og maksimere afkastet af hver brugt mediekrone.
Forbedret performance og brugeroplevelse
En virksomhed kan desuden opleve en forbedret performance med server-side tracking. Da serveren bærer byrden af tracking processen frem for den enkelte brugers enhed, kan det have en positiv effekt på indlæsningstiden af websitet. Det estimeres at man kan forbedre hastigheden med op til 25% ved at fjerne client-side tracking. Et hurtigt website er godt for både konverteringsoptimering og dine organiske søgeresultater.
Hos Green.Click er vi din rådgiver fra start til slut ved opsætningen af server-site tracking. Vi benytter forskellige partnere til opsætningen. Nogle vælger at få det integreret direkte via Stape.io, hvor de både står for implementering og server-hosting. Hvis du ønsker en fuld integreret server-side løsning til alle dine kanaler, kan du forvente, at det koster mellem 15.000 – 25.000 kr. Dette afhænger af, hvor mange kanaler man ønsker, at det skal virke på (Google Ads, Meta, GA4, Microsoft Ads, TikTok, Klaviyo osv.). Derudover er der en fee på den eksterne hosting-server, som typisk koster maks 500 kroner per måned for en lille eller mellemstor virksomhed.
Det er også muligt at anvende en partner som ProfitMetrics.io, hvor du i stedet for et engangsbeløb betaler et månedligt beløb, alt efter hvor mange ordrer du har på din webshop.
Der er også mange virksomheder, der har ressourcerne in-house, og som vælger selv at konfigurere deres server-side tracking- og cloudløsning.
Her ser du tre eksempler på hvilken forskel, det gør, at anvende client-side tracking og server-side tracking. Der er tale om kunder med både store og små Google Ads-budgetter i løbet af en periode på 30 dage.
#1 – Denne kunde har et tracking uplift via Google Ads på 164%. Dette betyder, at kunden går fra en ROAS på 409% til 708%. Dette resulterer også i en stigning i omsætning via Google Ads på 72.81%.
#2 – Her ses et tracking uplift på 120%, som betyder, at kunden går fra en ROAS på 735% til 906%. Det betyder altså en stigning i omsætning via Google Ads på 23.29%.
#3 – Denne specifikke kunde arbejder med forholdsvis store omsætningstal pr. konvertering. Så hvis man misser én af disse konverteringer, så har det kæmpe indflydelse på kontoens samlede performance. Her ser vi et tracking uplift på 118%. Det betyder, at via server-side tracking indsamler vi yderligere 510.270 kr (+79.8%) højere omsætning.
Ved opbygningen af en hjemmeside er det vigtigt at implementere de rette tekniske marketingværktøjer for at have et godt fundament. Det vil hjælpe med at spore de besøgendes adfærd, optimere brugeroplevelsen, måle effektiviteten af dine marketingkampagner og samle data til fremtidige strategiske beslutninger. At vælge de rette tekniske marketingværktøjer afhænger af forretningen og den overordnede strategi. Herunder er en liste over de værktøjer, man kunne overveje at integrere på sin hjemmeside:
Server-side tracking er et komplekst emne. Vi er klar over, at det kan være svært at forstå. Men vi håber, at du er blevet klogere. Hvis du alligevel er i tvivl om, hvad den bedste løsning er for din virksomhed, så er du mere end velkommen til at skrive til os via kontaktformularen. Så kontakter vi dig.
Bliv kontaktet
Vi har allerede samlet og delt en masse viden: