Indlæg skrevet af:
Eva Eriksen
Journalist & Content Specialist
År efter år ser vi nye trends – også til Black Friday. Mens nogle trends forsvinder lige så hurtigt, som de dukker op, har andre potentiale til at skabe meget værdi. Derfor er det vigtigt at sætte sig ind i, hvilke trends der kan give mening for netop din virksomhed at følge, og hvordan du kan udnytte dem.
I år fremhæver det internationale reklamebureau Dentsu, at forbrugeren bliver det absolutte omdrejningspunkt på tværs af trends. Kan du målrette din markedsføring, dine tilbud og din kommunikation, så er der altså meget at hente.
Her får du indblik i de tre trends, der forventes at blive dominerende til Black Friday 2024.
Det er ikke noget nyt, at danskerne elsker et godt tilbud, men i år er der et større fokus på, at tilbuddene skal være personlige. Det vil sige, at forbrugeren forventer at få tilbud, som er særligt til dem.
Forbrugeren vil gerne føle sig set, hørt og værdsat. Derfor er det en god ide at målrette sin markedsføring, så det opfattes mere eksklusivt. Det handler om at give kunden nogle fordele for følge med og engagere sig.
En smart måde at gøre det på er eksempelvis ved at give en rabatkode eller et privat link til de kunder, som modtager nyhedsbrevet. Det kan også være en god ide at oprette en særlig VIP-liste eller “tidlig adgangsliste” forud for Black Friday, som interesserede kan tilmelde sig. Det vil fremme følelsen af at være noget særligt og skabe et øget engagement blandt kunderne på dagen.
Vi ved, at Google er en effektiv søgemaskine, som bruges flittigt under hele Black Friday. Men en ny tendens viser, at sociale medier i højere grad også bliver anvendt som søgemaskiner. Det gælder eksempelvis Instagram og især TikTok.
Flere unge forbrugere har justeret deres søgeteknik til de sociale medier, da det er her de nyeste trends opstår, og her de unge bliver inspireret. Og når der opstår en ny trend, så vil især de unge forbrugere gerne være med fra start.
Dertil vælger flere at benytte de sociale medier til at finde information om nye produkter og de bedste priser. Derfor er det også vigtigt at være aktiv på sociale medier med dine nyeste og bedste tilbud, så kunderne nemt kan finde frem til dem – og købe dem med det samme direkte på platformen.
Selvpleje, selvforkælelse eller mig-tid – kært barn har mange navne. Vi befinder os i en tid, hvor den enkeltes tanker, følelser og holdninger fylder mere og vejer tungere end nogensinde, men også hvor stress er en tilstand og en reaktion, som vi tager alvorligt. Derfor er det ikke ualmindeligt at sige til os selv og hinanden, at vi skal huske at forkæle os selv. Og det har mange taget til sig.
Derfor er det nu blevet almindeligt også at give gaver til sig selv. Faktisk har det affødt et nyt begreb, nemlig “retail therapy” – altså shoppingterapi.
Kommunikation om selvforkælelse er derfor velanset blandt mange forbrugere, og der kan således være en taktik i at bruge det i sin markedsføring. For selvom størstedelen forventer at bruge Black Friday til at købe julegaver, så fremgår det også af opgørelsen fra Dentsu, at hele 54 procent forventer at købe noget til sig selv. Du kan læse mere om forbrugerne og forventningerne op til dette års Black Friday samt Black Friday generelt i dette [blogindlæg].
Hent guiden herHvornår skal jeg starte med at planlægge Black Friday?
Om du hopper med på en trend eller ej, så er det korte svar: Hurtigst muligt. Vi ser desværre ofte, at virksomheder venter indtil sidste øjeblik med at planlægge deres Black Friday, og det bliver derfor svært at opnå gode resultater, med mindre man har et kæmpe budget.
Nøglen til succes til Black Friday er forberedelse. September og oktober er månederne, hvor størstedelen af forberedelserne til den store Q4-festlighed skal være på plads. Et godt råd er derfor nu at stille sig selv spørgsmålet: Hvad vil jeg have ud af Black Friday, og hvad skal der til for at opnå det? Hertil kan du se, om noget af dit nuværende indhold kan bruges, eller om der skal udarbejdes nyt indhold.
Har du brug for mere inspiration til, hvordan du griber Black Friday an, så kan du downloade vores Black Friday-guide, hvor du får indsigt i, hvordan du maksimerer dit udbytte af årets største handelsdag.
Det kan være en stor mundfuld at planlægge og eksekvere en succesfuld Black Friday-kampagne. Har du brug for hjælp eller rådgivning til, hvordan din virksomhed bedst kan udnytte årets store handelsfest, så står vi klar til at hjælpe dig. Blot udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig.
Bliv kontaktet
Vi har allerede samlet og delt en masse viden: