Indlæg skrevet af:
Green.Click
Generelt bruger vi løbende intern træning og vidensdeling for hele tiden at dygtiggøre os og for at sætte vores viden i spil andre steder end dér, vi netop sidder og nørder det meste af tiden. Udover at det selvfølgelig giver indblik i kollegernes hverdag, giver det også en langt større forståelse for kundens samlede produkt hos os.
Der er nemlig flere, som har en løsning, der både inkluderer produkter inden for AdWords, SEO og Facebook. Og med den interne vidensdeling får vi mulighed for at blive endnu bedre til at spotte nye spændende sammenhænge og muligheder for kunden.
Nogle af de elementer, der var på programmet i idag, var blandt andet fordele og ulemper ved AdWords samt hvordan man finder sine søgeord.
Udover at vi deler denne viden internt, vil vi også gerne dele den med dig her, for at give et indblik i nogle af de grundlæggende AdWords-principper.
Google AdWords handler om relevans
Noget af det allervigtigste at være bevidst om, når du arbejder med Google AdWords er, at det handler om relevans!
Da Google er afhængig af sine brugere, er en af søgemaskinens fornemste og altafgørende opgaver også at servere det indhold for brugeren, som vedkommende leder efter. Videre er Google afhængig af sine annoncører, hvilket gør at en anden utrolig vigtig opgave for dem er at sende relevante besøgende til annoncørernes websites. Relevante besøgende vil sige personer, der på et tidspunkt udfører netop den handling, annoncøren ønsker. Det kan være udfyldning af en kontaktformular, forespørgsel på et tilbud, download af produktspecifikationer eller whitepaper. Handlingen kan også være, at den besøgende foretager et opkald til annoncøren eller foretager et direkte køb på websitet.
Så dermed skal både de resultater, der vises for forbrugeren, samt de besøgende der kommer ind på annoncørernes websites frem for alt være relevante.
Fordele ved annoncering med AdWords
Der eksisterer selvfølgelig både fordele og ulemper ved at benytte AdWords i sin annoncering. Blandt fordelene handler det blandt andet om, at det er muligt at spore effekten og dermed få et fuldstændigt overblik over, hvad det benyttede budget har medført af resultater. Du kan se om det er en god eller dårlig forretning – og hvor du bør rette til, for at forbedre annonceringen. Videre kan AdWords selvfølgelig give større synlighed på Google, mere trafik til hjemmesiden og flere besøgende.
Ud af alle de søgninger, der bliver foretaget på Google, vælger 35% at klikke på en annonce og resten klikker på de organiske resultater. Det vil sige, at der ligger gode muligheder i at have en plads både på AdWords og på de organiske resultater for at optimere sin synlighed.
Selvom en virksomheds annoncer vises på Google, betaler annoncøren kun hvis en bruger klikker på resultatet. Det vil sige, at de besøg du betaler for, også er forholdsvis relevante, da det er brugere, der har læst annoncen og fundet den interessant nok til at klikke videre ind til websitet. Ved at benytte annoncering på AdWords opnår du som virksomheden dermed også at være til stede netop dér, hvor forbrugeren leder efter dit produkt.
Overblik over fordele:
- Spore effekten
- Alt er målbart – du kan se om det er en god eller dårlig forretning
- Større synlighed på Google
- Flere besøgende
- Ca 35% vælger AdWords-resultaterne
- Betaler kun hvis en bruger klikker
- Fuld kontrol over forbrug
- Du er til stede når forbrugerne leder efter dit produkt
Ulemper ved annoncering med AdWords
Når vi har berørt fordelene, kan vi selvfølgelig heller ikke komme udenom ulemperne, der er ved at benytte AdWords annoncering. Én af ulemperne er, at du som annoncør skal betale for hvert klik, der bliver foretaget fra dine AdWords annoncer. Derfor er det også vigtigt at kampagner, annoncegrupper og annoncer sættes korrekt op, så du undgår at betale for en masse irrelevante klik, som ikke har potentiale for at konvertere via sitet.
Videre kan der i nogle brancher være høj konkurrence på søgeordene, hvilket kan give rigtig dyre klik. Et eksempel på et dyrt søgeord er “Bedemand Brønderslev”, som vi har set eksempler på, kan koste op mod 49 kr. pr klik. Ved så dyre klikpriser, vil man normalt gå ind og se på relevansen af annoncerne, da det som nævnt, handler om for Google at give forbrugeren de bedste resultater. Så måden at undersøge om man kan få prisen på søgeordet ned, ville være ved at gøre annoncen mere relevant ved evt. at forbedre søgeordene eller landingssiden. Vender vi tilbage til eksemplet med bedemanden, har kunden dog en qualityscore på 9/10, hvilket betyder, at der i dette tilfælde ikke er meget at gøre for at forbedre kvaliteten og dermed opnå billigere klikpriser.
Her må vi acceptere at netop dét søgeord har så høj konkurrence, at prisen ikke kan sænkes. I stedet er det så vigtigt at undersøge om klikprisen er værd at betale ift. udbyttet af de konverteringer, de medfører. I dette tilfælde er det pengene værd.
I det hele taget er håndtering af AdWords ret komplekst og der er mange faktorer, der skal tages stilling til. Her spiller både analyse af resultater, løbende optimering og tilpasning til de mange ændringer i Googles algoritmer hele tiden ind. Det gør, at det kræver en masse træning og investering af både tid (og penge) at blive rigtig god til AdWords, så man opnår de ønskede resultater
Overblik over ulemper:
- Der afregnes i pris pr klik (modsat organiske resultater)
- Irrelevante klik
- Høj konkurrence i nogle brancher
- Hvis kampagnerne ikke passes vokser der “ukrudt” frem
- Kræver træning og investering af tid og peng
Søgeord
Et element som i den grad er vigtigt, når vi taler relevans, er valg af søgeord. Når du skal vælge dine søgeord til en annocegruppe, kan du med fordel gøre brug af forskellige værktøjer. Nedenstående er nogle af de værktøjer vi bruger, som du også kan bruge i din søgeordsanalyse.
KeywordPlanner
Übersuggest
Keywordsheeter.com
Tinysuggest.comHer er det muligt at indsætte en mindre liste af søgeord, og ud fra dem, giver værktøjerne idéer til andre søgeord. Blandt de søgeord, som værktøjerne giver vil der både være relevante og irrelevante søgeord, så det kræver også en manuel sortering at finde frem til, hvilke søgeord du bør bruge i den kampagne. Selv de irrelevante søgeord kan du faktisk bruge til noget. Det kan være dem, du skal tilføje til din negativ-liste, så du undgår at komme til at betale for en masse irrelevante klik.
Vælg generelt købs- og handlingsorienterede søgeord, der ikke er alt for brede. Et eksempel på et meget bredt søgeord kan være “cykel”. Hvis en bruger bare søger efter en cykel, er han eller hun formentlig ikke særlig langt i sin beslutningsproces, og kan være langt fra et køb. Er søgningen derimod “rød Kildemoes damecykel” er vi noget tættere på en konvertering. Ret derfor søgeordene mod brugere, der ved hvad de eftersøger ved at benytte specifikke long tail søgeord.
Tænk også over hvem produktet skal sælges til og hvad kunderne ville søge på. Hvilke ord bruger de når de kommunikerer med min virksomhed fx. på telefon og mail? Og overvej hvem du ikke vil have til at klikke og hvilke ord du derfor skal undgå at bruge. Sælger du eksempelvis eksklusive brudekjoler, så er du måske ikke interesseret i at betale for besøgende, der ønsker at finde en billig secondhand kjole.
Når du har lavet din søgeordsliste, er det selvfølgelig også vigtigt at finde ud af, om der rent faktisk er søgninger på de ord, du har valgt. Her kan du indsætte dine søgeord i KeywordPlanner og bruge værktøjet til at få en indikation af, hvor mange søgning der er på de valgte ord.
Relevans frem for alt
Noget af det vigtigste vi tager med fra træningen er helt klart ordet RELEVANS! Det er noget af det allervigtigste for at opnå succes med AdWords, da Google er afhængig af at servere relevante resultater til forbrugeren og relevante besøg til sine annoncører. Derfor bør hele processen omkring opbygning af kampagner, annoncegrupper, søgeord og annoncer også være fuldt fokuseret mod at være relevant for netop de forbrugere, vi ønsker at målrette markedsføringen til.
Det var dermed nogle af de emner, vi var forbi i vores træning. Hvis du gerne vil læse mere om AdWords og Google-annoncering kan du finde informationen på vores blog.
Vi har allerede samlet og delt en masse viden: